Пятница, 27 ноября, 2020
  • USD 26.25 | 26.50
  • EUR 30.50 | 31.00
  • RUR 0.41 | 0.43

Телефонне шахрайство: як в українців вимагають гроші і що з цим робити

Телефонних шахраїв в Україні стає все більше. Вони придумують все нові схеми обману і вимагання грошей. Українське законодавство влаштовано таким чином, що покарати зловмисників практично нереально — власне, як і знайти їх. Сайт «Сегодня» вирішив розібратися, чи дійсно все так безнадійно, або шахраїв все ж можна покарати.

Як намагаються обманути

Зворотний бік технічного прогресу — активізація кіберзлочинців. Величезне поле для діяльності дозволяє їм залишатися непоміченими і провертати свої схеми. За даними Міжбанківської асоціації платіжних карт ЕМА, в 2017 р році зловмисники за допомогою дзвінків і СМС-повідомлень вкрали з рахунків українців більше 275 млн грн. З 2016 року ця цифра сягала 340 млн грн, причому 80% грошей злодії отримали, просто виманивши реквізити карти по телефону.

Українці охоче розголошують номери свої банківських карт, реквізити і паролі, а деякі самі переводять гроші на карти шахраїв. Існують сотні різних схем: аферисти представляються працівниками банків, погрожують блокуванням карт або ж розповідають про неіснуючі борги, за які на вас можуть подати в суд. Психологічний тиск робить свою справу, люди панікують, перестають мислити раціонально і роблять помилки.

Нещодавно і автору цього матеріалу на телефон почали приходити СМС з вимогами сплатити якийсь борг. У повідомленнях було вказано прізвище абсолютно незнайомої людини, а погрожували тим, що подадуть в суд за статтею 190 Кримінального кодексу України (шахрайство). Після простих повідомлень почалися дзвінки, правда, в трубці була тиша, а зателефонувати за вказаними номерами не виходило.

Коли ж вдалося додзвонитися в зазначений в повідомленнях колл-центр, виявилося, що це якась колекторська фірма. Причому в інтернеті на безлічі форумів і відео коментатори розповідали, що це шахраї, які набридають людям постійними дзвінками і вимагають якісь борги.

Оператор колл-центра плутався в «легендах». Якщо в повідомленнях просили повернути гроші і погрожували подати в суд за шахрайство, то тут розповіли, що «сталася помилка», номер телефону потрапив в їх базу, тому що 10 років тому «людина, на ім’я якої приходять повідомлення, брала кредит і не повернула його». Також запевняли, що вина тут не їх, а мобільних операторів, які перевипускають номери.

В агентстві також пообіцяли, що будуть дзвонити і слати СМС ще два місяці, поки номер телефону «перевірятиме Служба безпеки України», яка нібито встановить, чи є кредит на власнику номера. Більшого абсурду і уявити складно, проте психологічний тиск вони чинять пристойний. Людина, яка не надто знається на законодавстві, цілком може почати панікувати при згадці кредитів, суду і СБУ.

Щоб розібратися в цій ситуації, ми поспілкувалися з юристами і дізналися, що робити в таких випадках, і чи можна вирішити питання, не змінюючи телефонний номер.

Що робити в таких ситуаціях

Перше, що потрібно запам’ятати — ніколи не слід піддаватися паніці і перераховувати кудись гроші, адже всі схеми зав’язані на простому психологічному тиску.

«На жаль шахраї і колектори використовують одні й ті ж принципи психічного тиску: постійні дзвінки, погрози, розголошення особистих даних особи. Сам по собі психологічний тиск за Кримінальним кодексом не є самостійним складом злочину, але в деяких випадках може бути складовою частиною інших злочинів – наприклад, вимагання.

В такому випадку потерпілий може піти в поліцію і подати заяву про вимагання, хоча, на жаль, наші правоохоронні органи сьогодні і так не справляються з валом розслідувань більш серйозних злочинів, тому наївно було б вважати що вони реально візьмуться за розслідування такої справи. Самі дзвінки краще записати і передати ці записи як доказ разом із заявою. Однак на практиці ті ж колектори шанують кримінальний кодекс і рідко переходять небезпечну межу. По суті, вони тільки натякають на наслідки, проте вкрай рідко погрози звучать в неприкритому вигляді», – пояснює в коментарі сайту «Сегодня» Олексій Ющенко керівник корпоративної практики, адвокат Адвокатського об’єднання «КФ «ДОМІНАНТА».

У свою чергу, Андрій Тарсі, керуючий партнер, адвокат ЮК «Тарасов і партнери» говорить, що найдієвіший спосіб — повне ігнорування таких шахраїв, адже заборонити їм дзвонити до вимог ніхто не може.

«Якщо мова йде про телефонні дзвінки і СМС з вимогою повернути неіснуючий (або існуючий) борг, то найпростіший і дієвий спосіб — їх повне ігнорування. Сучасні телефони дають можливість внести небажаного контрагента в «чорний список» і не відчувати незручностей з цього приводу. На жаль, заборонити колекторам телефонувати своїм жертвам не може ніхто, навіть Печерський суд», — зазначив юрист.

Але додавання номера в чорний список не завжди вирішує проблему. Адже такі компанії скуповують стартові пакети сотнями, і якщо ви заблокуєте один номер — вам, дуже може бути, подзвонять з іншого.

До слова, колекторські компанії в Україні працюють не зовсім в правовому полі. Тарасов додає, що вони діють без будь-якого спеціального регулювання на законодавчому рівні, тому що, згідно з Конституцією — все, що не заборонено, то дозволено.

«Основою бізнесу колекторів є право сторін «продати» борг і тим самим замінити кредитора в зобов’язанні. Але, колектор може діяти і від імені фінансової установи, яка надала кредит, за дорученням. У відносинах з колектором і будь-яким іншим кредитором, головне пам’ятати — примусово борг може бути стягнений тільки на підставі рішення суду і тільки судовими виконавцями. Всі інші способи — незаконні», — говорить Тарасов.

Колекторські компанії за фактом просто викуповують у банків право на вимогу боргу. Олексій Ющенко пояснює, що в даний час безліч банків знаходяться в стані ліквідації та їхні кредитні портфелі продаються фірмам, які купують борг позичальника і надалі вимагають його повернення. Також, як правило, такі компанії постійно змінюють адреси реєстрації та своє місцезнаходження.

«Іноді буває так, що колекторські агентства починають турбувати людей, у яких немає боргів перед банком і ніколи їх не було. Нерідкі випадки, коли «співробітник» компанії починає загрожувати здоров’ю, життю або майну клієнта, членам його сім’ї, і навмисно надає клієнту-боржнику неправдиву інформацію щодо його боргу та штрафних санкцій. Свої права щодо таких фінансових компаній варто відстоювати в правовому полі», — зазначає Олександра Чигріна, юрист з ЮК «ВОЛХВ».

Вона пояснює, що, в першу чергу, необхідно уточнити дані «співробітника» колекторської компанії (ПІБ та назву компанії, яку він представляє) і зафіксувати якомога більше доказів незаконних дій з боку такої компанії, адже часто за дзвінками таких «колекторських компаній» ховаються шахраї. Найкраще підійде аудіофіксація такої розмови. У більшості випадків зафіксований факт погроз є вагомим доказом.

«Діяльність таких організацій є незаконною і підпадає під визначення статей Кримінального кодексу України, а саме шахрайство, вимагання і погрози знищення майна.

Коли зібрані всі докази, необхідно звернутися з заявою в поліцію і проконтролювати, щоб відомості про факт кримінального правопорушення були внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Паралельно з процесом кримінального провадження, можна звернутися з позовом до суду», — додала Чигріна.

Що порушують колектори

Якихось положень, які б передбачали покарання за діяльність колекторів, в Україні поки немає. Тому шахраї спокійно користуються своєю безкарністю. Вирішення цієї проблеми має бути комплексним, адже безкарність породжує те, що зараз кожен українець може купити стільки різних номерів, скільки він сам захоче, при цьому, не проходячи жодної ідентифікації. Така анонімність дає шахраям масу можливостей і, фактично, розв’язує їм руки.

Проте, варто пам’ятати, що закон колектори все ж порушують.

«Якщо це пов’язано з погрозами реальних колекторів з приводу оплати або передачі майна, то іноді це може підпадати під ст. 189 КК України (вимагання), а іноді ст. 129 КК України (погроза вбивством). Якщо ж дзвонять і обманним шляхом вимагають перевести гроші або погасити неіснуючий борг, то це ст. 190 (шахрайство)», — пояснює Олексій Ющенко.

Правда, такі розмови потрібно записувати, і вже після цього йти в поліцію із заявами.

«Якщо під час дзвінка або СМС вам надходять погрози, то це, безумовно, підстава для заяви в поліцію. Залежно від характеру таких загроз може бути відкрито кримінальне провадження за статтею 355 (примушування до виконання чи не виконання цивільно-правових зобов’язань) або навіть статтею 129 (погроза вбивством) Кримінального кодексу України», — додав Тарасов.

Чи варто звертатися до мобільних операторів

Мобільні оператори в таких ситуаціях мало чим можуть допомогти. Вони чисто фізично не зможуть контролювати всіх недобросовісних абонентів, та й визначити, шахрай абонент чи ні — досить складно.

«У разі дзвінків з вимогою боргу скаржитися оператору сенсу немає, оскільки він не має технічної можливості відслідковувати недобросовісних користувачів послуг і відрізняти їх від дзвінків реальних кредиторів (представників банків, кредитних спілок, лізингових компаній і т.п.). І вже тим більше, не може оператор вплинути на колектора, який вам погрожує розправою», — говорить Тарасов.

Та й коштувати визнати, що розбиратися у всій цій метушні мобільним операторам не особливо цікаво. Юристи теж акцентують увагу на тому, що стартові анкети повинні продаватися за паспортами, тому що анонімність не призводить ні до чого хорошого.

«Мобільним операторам це не цікаво, та й до того ж психологічний терорист може купити новий стартовий пакет і далі продовжувати свою справу. Частково може вирішити проблему введення поіменних телефонів, тобто, коли пакети будуть продаватися тільки при пред’явленні посвідчення особи з одночасним внесенням в єдину базу даних про всіх абонентів», — пояснив Ющенко.

Юрист також додав, що в їхній практиці були випадки, коли жертвами погроз стали абсолютно сторонні особи. Причина банальна — мобільні оператори після блокування телефону через якийсь час його відновлюють і продають іншим клієнтам в складі нового пакета. І цей новий абонент починає отримувати дзвінки, адресовані попередньому власнику номера.

Варто визнати, що такі випадки дійсно бувають, але все ж це швидше виняток з правил. Адже коли тобі розповідають про якісь кредити десятирічної давності, а в повідомленнях погрожують статтею про шахрайство — це явно не помилка операторів, а цілеспрямована спроба «розвести» людину на гроші.

Таким чином, вирішити проблему з шахраями непросто. Звернутися із заявами можна тільки в поліцію, але і там розраховувати на швидке вирішення проблеми не доводиться. У будь-якому випадку, якщо ви стикаєтеся з такими підозрілими вимогами повернути гроші, не варто панікувати і робити необачні вчинки. Потрібно все зважити і знайти інформацію. Шахраї намагаються максимально посіяти паніку, але якщо не піддаватися їй, ніяких грошей і вигоди зловмисники не отримають і залишаться ні з чим.

Нагадаємо, нещодавно ми писали про відносно новий вид шахрайства в інтернеті – випадки, коли в соцмережах пропонують «пільгові кредити» під дуже низький відсоток.

Також раніше ми розповідали про так званих «віконних шахраїв» — коли до людей приходять невідомі з пропозицією встановити євровікна — вриваються в квартири і наполягають на негайному оформленні заявки.